Logistika období pandemie: revize 2020, prognóza na rok 2021

Andrey Petrovich Abragimovich, generální ředitel TELS CARGO, hovoří o předběžných výsledcích roku 2020, prognózách pro rok 2021 a nejvýznamnějších trendech (útržky rozhovoru pro IA M.A. Research).
Stav trhu logistických služeb v roce 2020 a prognóza pro rok 2021 Po relativně dobrém začátku roku 2020 trh mezinárodní silniční nákladní dopravy na jaře „propadl“ pandemii COVID-19. V březnu narostly mnohakilometrové fronty kamionů na hranicích zemí, respektive zvýšila se dodací lhůta zboží a náklady dopravců. Tam, kde předtím projíždělo auto bez zastavení, bylo v nové situaci pro projetí hranic nutné přestavět trasy a vybavit řidiče všemi potřebnými osvědčeními, registračními doklady, ochrannými pomůckami a někdy i změnit řidiče. Možnost přepravy se zastávkou hluboko do Číny byla uzavřena. V první polovině roku 2020 ve srovnání se stejným obdobím loňského roku podle Eurostatu klesl objem trhu silniční nákladní dopravy mezi EU a Ruskem ve fyzickém vyjádření jak z hlediska dovozu do Ruské federace (-4,3 %), tak i z hlediska dovozu. vývozu (-1,7 %).
Došlo k přerozdělení portfolia nákladu: někteří zákazníci výrazně snížili objem aplikací, jiní naopak narostli. V létě se situace stabilizovala a nastoupila do víceméně zvládnutelného kurzu: byla vybudována nová dopravní schémata, přestaly se často měnit požadavky zemí při překračování hranic a došlo k oživení poptávky po přepravě. Navzdory celkově negativní dynamice trhu a snížení sazeb za přepravu v průměru o 5 % za období 9 měsíců roku 2020 (v květnu, na vrcholu pádu, byly sazby sníženy na 15 %), zůstala naše společnost v pozitivním dynamika ve všech klíčových ukazatelích. Na podzim jsme obnovili nákup nové těžké techniky. Oživení po krizi začalo ve třetím čtvrtletí. Například dynamika poklesu trhu mezinárodní silniční nákladní dopravy v Ruské federaci se snížila z -11,6 % ve druhém čtvrtletí na -2 % ve třetím, ukrajinský trh se posunul z negativní dynamiky (-4,2 % ve druhém čtvrtletí ) na kladné (+7 % za třetí).
Reakce průmyslu na pandemii Pandemie koronaviru v letošním roce ukázala různé reakce průmyslu na podobné okolnosti. V některých odvětvích dosáhl pokles poptávky po mezinárodních logistických službách ve špičkách 40-50 % (stavební materiály, hutnictví), ale jsou i odvětví, kde došlo k nárůstu o 20-30 % (voda, nápoje; FMCG). Situační redukce v některých odvětvích přitom neznamená, že se toto odvětví posouvá do kategorie neperspektivních pro poskytovatele logistiky. Někdy kapacita odvětví (objem poptávky po logistických službách) umožňuje zůstat perspektivní i na pozadí dočasného snížení. Například sektory strojírenství, chemický průmysl a stavební materiály vykázaly během pandemie silný pokles, ale jejich kapacita jim umožňuje zůstat na seznamu odvětví s vysokou poptávkou po logistických službách. Na rozdíl od farmacie a dřevozpracujícího průmyslu, kde poptávka po dodávkách během pandemie vzrostla, ale tržní kapacita zůstává stále nízká. Na základě chování odvětví v krizi, při zohlednění jejich kapacity, lze určit TOP odvětví s největší atraktivitou: jsou to nápoje, džusy, voda; FMCG automobilový, celulózový a papírenský a chemický průmysl; potravinářství, strojírenství.
Dynamika segmentů logistického trhu v roce 2020 Rozvoj obchodu s asijskými zeměmi a redistribuce nákladních toků tímto směrem snižují kapacitu dopravního segmentu, kde lze realizovat přímou silniční dodávku z bodu A do bodu B. To znamená, že potenciál trhu 3PL služeb roste. Tomu napomáhá i neustálé rozšiřování seznamu zboží, které vyžaduje označení před dovozem na území Ruské federace – z tohoto důvodu probíhá dodávka zboží ve dvou ramenech s vykládkou a zpracováním ve skladu. Existuje tendence snižovat počet dodaných nákladů a zvyšovat počet přepravovaných sběrných nákladů. Výrazná omezení letecké dopravy přerozdělila část poptávky po dodávkách malosériových nákladů ve prospěch segmentu silniční dopravy.
Zvláště vysoká poptávka je nyní pozorována po doručování malých zásilek z evropských zemí. Požadavky na označování a rostoucí poptávka po malých zásilkách zvyšují objem skladových služeb pro importované nákladní zásilky. Toto množství práce však do značné míry obchází ruské sklady, protože je pohodlnější konsolidovat sběrný náklad a označovat zboží mimo Ruskou federaci. Současné právní normy v Ruské federaci a donucovací praxe tento proces zatím výrazně komplikují, prodražují a prodlužují. Faktory ovlivňující trh logistiky, trendy a předpovědi Pandemie koronaviru zesílila již tak rostoucí protekcionistické trendy ve světě.
Ekonomické sankce, obchodní války a rostoucí politické napětí posilují trend k lokalizaci výroby, což přispěje k omezení mezinárodního obchodu a růstu domácího. Trh mezinárodní nákladní dopravy přitom samozřejmě nikam nezmizí a hodláme se na něm dále rozvíjet. Seriozní plány zemí EU na snížení emisí CO2 vyžadují vhodná řešení pro poskytovatele logistiky. Konkrétně v Rakousku bude od 1. ledna 2021 povolen vjezd do země pouze nákladním vozům třídy Euro 6 s využitím multilaterálních povolení ECMT. Podobné požadavky se jistě rychle rozšíří do dalších zemí EU. V souladu s tím nakupujeme vybavení pro vozový park s nejvyšším ekologickým standardem v době nákupu.
Strategie TELS CARGO pro nadcházející roky Naše strategie má stále dva hlavní směry:
1) optimalizace obchodních procesů za účelem snížení nákladů, včetně automatizace;
2) rozvoj dlouhodobých partnerství s významnými zákazníky. Za tímto účelem jsme připraveni doplnit vlastní vozový park, který zákazník potřebuje, změnit schémata přepravy s přihlédnutím ke specifikům legislativy zemí a přijmout závazky proaktivně optimalizovat schémata dodávek. Na podzim se obnovila realizace našich plánů rozvoje vozového parku - obdrželi jsme novou várku vozů. Pro splnění požadavků na přepravu objemných nákladů byl navýšen vozový park návěsů typu MEGA o objemu 100 m3. Trh mezinárodní nákladní dopravy považujeme za prioritu, vnitrostátní přeprava v Rusku roste především díky požadavkům našich stálých zákazníků.