Přímý silniční dopravce z/do EU „pro všechny příležitosti“

Přímý silniční dopravce z/do EU „pro všechny příležitosti“
  • Jaká jsou současná tržní omezení pro silniční dopravu do/z EU?
  • Jaká schémata pro doručování zboží po silnici do/z EU jsou v současné době k dispozici?
  • Jaká nová omezení můžeme očekávat a co ovlivní?
  • Jakým výzvám a rizikům čelí zákazníci přepravující zboží?
  • Jak lze zmírnit vznikající rizika?

Е Голуб

Evgenia Golub, COO společnosti TELS CARGO

Jaká jsou současná tržní omezení pro silniční dopravu do/z EU?

Kromě zákazu vývozu některých skupin zboží do Ruské federace zakázal 5. balíček sankcí EU fakticky pohyb motorových vozidel ruských a běloruských podniků na území zemí EU. Výjimky platí pouze pro malou skupinu zboží, jehož pohyb v Evropě je možný přepravou Ruské federace a Běloruské republiky s povolením příslušných orgánů Evropské unie: jedná se o plyn, ropu, rafinované produkty ; rudy různých kovů; farmaceutické, lékařské, zemědělské a potravinářské výrobky, hnojiva; humanitární náklad. Mechanismy pro získání takových povolení se přitom stále vyvíjejí.

V reakci na to Běloruská republika omezila pohyb dopravců z EU na svém území – mohou překračovat hranice a jezdit pouze na místa k tomu určená pro překládku zboží nebo přetažení návěsu. Bez omezení mohou kamiony EU přepravující poštovní zásilky, živá zvířata, některý nadrozměrný náklad, humanitární náklad, ale i léky a zdravotnické produkty, které vyžadují zvláštní přepravní podmínky, sledovat Bělorusko bez omezení.

Jaká schémata pro doručování zboží po silnici do/z EU jsou v současné době k dispozici?

Pro dodání zboží, na které se nevztahují výjimky ze sankcí, jsou dnes k dispozici následující hlavní logistická schémata:
1. Přímé, bez překládky / opětovného převodu, dodávky do / z Ruské federace přepravou zemí EU, obcházející Bělorusko přes pobaltské státy nebo Turecko.
2. Přímá dodávka přes Bělorusko se zapojením přepravních společností, které nejsou rezidenty zemí EU, Ruska a Běloruska (např. Kazachstán).
3. Dodávka přepravou zemí EU na hranici Běloruské republiky s další překládkou zboží nebo přistavením návěsu na vozidlo ruského nebo běloruského dopravce. Export do EU - v opačném pořadí.

Jaká nová omezení lze očekávat a co ovlivní?

Existuje možnost zavedení omezení pohybu vozidel evropských dopravců na území Ruské federace - taková opatření neustále navrhují ruské automobilové asociace. Pokud je povaha těchto omezení podobná omezením uplatňovaným Běloruskou republikou, přímé doručování mezi EU a Ruskou federací po silnici bez překládky/překládky bude ve většině případů nemožné. Stále bude existovat možnost přilákat kazašské, srbské a další dopravce k přímému doručení, ale jejich nosnost nebude stačit na pokrytí všech potřeb trhu.

Hlavním schématem pro pohyb zboží přes hranice EU a EAEU v tomto scénáři bude možnost překládky nákladu nebo přetažení návěsu na hranici.

Jakým problémům a rizikům čelí zákazníci přepravy?

Pokud budou zavedena omezení pro průjezd vozidel EU přes Rusko, ruští zákazníci budou mít kriticky omezenou možnost využívat služeb silničních dopravců přímo k doručování zboží do/z EU. Dodávka bude realizována ve dvou „ramenech“ různými dopravci, plus fáze překládky skladu. Zákazník bude ve většině případů nucen opustit přímou práci s přepravními společnostmi a zahájit spolupráci s přepravními společnostmi.

To nemusí nutně vést ke zhoršení podmínek a snížení spolehlivosti dodávek, ale v každém případě to vytvoří další rizika spojená s restrukturalizací obvyklých logistických schémat a zvýšením počtu dodavatelů podílejících se na dodávce.

A také dojde ke zvýšení načasování a nákladů na dodání kvůli skladovým operacím pro překládku zboží. Možnost převodu, tedy převedení návěsu jedné přepravní společnosti k dočasnému použití na jiného dopravce (a třeba i zahraničního), bude zpočátku obtížná, dokud nebudou navázány kooperační vazby mezi různými dopravními podniky na obou stranách. okraj.

Jak lze zmírnit vznikající rizika?

Nejlepším pojištěním proti očekávaným rizikům je spolupráce s dopravními společnostmi, které mají vlastní vozový park současně v EU a Ruské federaci / Bělorusku. V tomto případě i za podmínky povinné překládky/překládky na hranicích je veškeré doručení realizováno jedním dopravcem vlastní dopravou.

TELS CARGO takovým dopravcem je - máme společnosti s vozidly registrovanými v ČR a Rusku. V současné době jsme schopni pro naše klienty realizovat: a) přímé dodávky zboží z EU do Ruské federace (a naopak) na kolejových vozidlech české registrace po Bělorusku; b) dodávka nákladu v jednom návěsu s přepojováním na hranicích Běloruské republiky: českým tahačem v Evropě, ruským tahačem - přes území EAEU; c) můžeme zavést schéma zahrnující evropskou dopravní společnost pro přepravu v rámci EU pod naší kontrolou.

V případě realizace schématu rozvozu pouze naší dopravou, další čas na překládku zboží z jednoho návěsu na druhý rozhodně není potřeba, protože nám nic nebrání náš návěs jednoduše znovu připojit k vlastnímu tahači. Při spolupráci s jinými přepravci je někdy potřeba náklad ještě přeložit, ale pracujeme na tom, abychom takové operace co nejvíce minimalizovali.

V případě omezení pohybu automobilů ze zemí EU na území Ruska se pro našeho klienta organizačně prakticky nic nemění - nadále bude spolupracovat s jedním dopravcem, který na základě jedné smlouvy dodá zboží do/z EU vlastní dopravou. Dodavatelský řetězec, postupy interakce a kvalita služeb zůstanou nezměněny.