"Celní dopravce" - status spolehlivé společnosti

Výběr spolehlivých dodavatelů pro silniční nákladní dopravu je jedním z nejdůležitějších úkolů vlastníků nákladu a spedičních služeb. Aby společnosti čelily této výzvě, vyvíjejí své vlastní profily spolehlivosti dodavatelů a postupy ověřování.


Kritéria spolehlivosti dopravců a jejich výběr

Požadavky pojišťoven pojišťujících odpovědnost zasílatelů zdůrazňují potřebu rozvoje a povinného dodržování postupů pro výběr zhotovitelů. Kritéria spolehlivosti mohou zahrnovat desítky položek, které vyžadují ověření a vyhodnocení.

Evgenia Golub, zástupkyně generálního ředitele TELS CARGO: „V řízení o přijímání dodavatelů, které působí například v spediční činnosti TELS, existuje více než 20 znaků spolehlivosti dopravců. Některé z nich nejsou inzerovány, aby se nesnižoval účinek kontrol, ale několik hlavních kritérií je rozšířeno: jak dlouho společnost existuje a zda v blízké minulosti došlo ke změně vlastníka; počet vlastněných (pronajatých) kolejových vozidel; pojistné krytí; přítomnost skutečné fyzické kanceláře atd.

Zároveň neexistují žádné záruky, že dopravce, prověřený všemi postupy, v těžké chvíli nepoužije nějaké schéma, které resetuje úroveň jeho zabezpečení. Přitáhne například vozidla registrovaná na jednotlivce. Úmluva CMR jasně definuje, že dopravcem je právnická osoba (pojištění CMR se nevztahuje na fyzickou osobu). I když bude formálně ve všech průvodních dokumentech dopravce uveden jako právnická osoba, v případě pojistné události pojišťovna s největší pravděpodobností odmítne náhradu škody.

Ukazuje se, že spolehlivost dopravce je do značné míry určována jeho vlastním postojem ke své práci, k budování úrovně bezpečnosti pro sebe a své zákazníky. Ani úplné splnění všech kritérií spolehlivosti dopravcem při kontrole nemusí zákazníka ochránit před ztrátami v budoucnu.

Značka, která kombinuje téměř všechna kritéria spolehlivosti

Pro zjednodušení výběru spolehlivých dodavatelů se majitelé nákladu mohou zaměřit na přepravní společnosti, které mají status „celního dopravce“. Přítomnost tohoto statusu sama o sobě znamená splnění mnoha výběrových kritérií.

Andrey Abragimovich, generální ředitel TELS CARGO: „Aby podnik získal status celního dopravce, musí působit na trhu alespoň tři celé roky (dva roky v systému TIR a rok předtím, aby získat přístup k práci v systému TIR). Jednodenní firmy zde rozhodně nefungují. Aby podnik získal status celního dopravce, nesmí se v předchozích letech dopustit závažných porušení celních orgánů.

Každý rok se stav aktualizuje – podává se žádost o prodloužení a celní správa kontroluje činnost dopravce za předchozí rok. Dojde-li k porušení, nelze stav prodloužit.

Kolik let má podnik nepřetržitý status celního dopravce, kolik let pracoval bez jakýchkoli vážných porušení. Například TELS CARGO má již 7 let status celního dopravce.“

Celní dopravce je tedy rozhodně renomovaná firma s mnohaletými zkušenostmi s prakticky bezchybnou prací na trhu, s vlastní kanceláří, vozovým parkem, právním servisem, zaběhnutými obchodními procesy a kontrolou kvality práce.
Celní dopravce se navíc celním úřadům zodpovídá celým svým majetkem, takže má velký zájem na dodržování všech pravidel.


Výhody spolupráce s celním dopravcem

Celní dopravce může přepravovat zboží po celém území celní unie, aniž by uplatňoval opatření k dodržování celního tranzitu („celní dopravce“ je ve skutečnosti druh záruky). Může také přepravovat drahé zboží bez doprovodu, jehož náklady na celní platby přesahují částku krytí karnetem TIR.

Evgenia Golub: „Když si majitel nákladu najme celního dopravce, ušetří čas i peníze."

Příklad. Při hodnotě nákladu jeden milion eur bude zajištění garance zaplacení cla v rámci obvyklého celního tranzitního režimu zákazníka stát od 700 do 900 eur. Tuto záruku kryje celní dopravce. Dopravce samozřejmě do sazby přepravného započítává náklady na udržení jeho stavu, ale pro zákazníka je to mnohonásobně levnější než nákup záruky.

S možností doprovodného doprovodu se kromě přímých nákladů prodlužuje doba přepravy z důvodu: čekání na doprovod (ne vždy je posádka připravena okamžitě odjet), nízké rychlosti (sám dopravce by cestoval rychleji) atd. .

Celní dopravce zpravidla jezdí bez kontrol, což běžnému dopravci také zabere čas. Výrazně zjednodušuje řešení případných mimořádných situací v procesu přepravy. Pokud se například po cestě porouchá auto, můžeme elektronicky podat změny celnímu úřadu, jiný tahač náklad vyzvedne a doručí na celnici ještě tentýž den. To je dodatečná záruka včasného dodání.

Pokud se celní pošta během přepravního procesu změní, můžeme změny elektronicky podat celnímu úřadu a zvolit jinou cestu. Normální dopravce je v takových případech povinen se odbavit na původně určeném celním úřadu.

Další faktory spolehlivosti dopravce

Jako další faktory spolehlivosti přepravní společnosti lze jmenovat zvýšenou pozornost na bezpečnost přepravy nákladu a řidiče.

Andrei Abragimovich: „Charakteristiky tuhosti návěsu a jeho upevňovacích systémů přímo ovlivňují bezpečnost nákladu. Všechny návěsy flotily TELS CARGO splňují normu stability nástavby EN 12642 XL a jsou vybaveny dalšími upevňovacími systémy: 14-16 upínacích popruhů (standardně - 12), 40 protiskluzových rohoží, 16 rohů pro ochranu uvazovací popruh a nákladová hrana, 2 příčné nosníky pro zablokování nákladu .

Řidiči TELS jsou vybaveni doplňkovým vybavením a osobními ochrannými pomůckami: helmou, ochrannou bundou, brýlemi, koženými botami s tvrdou špičkou a od rozvoje pandemie COVID-19 také veškerým potřebným vybavením antivirové ochrany.

Průměrné stáří vozidel vozového parku TELS CARGO je 2,5 roku, maximální stáří je 5 let. Kupovány jsou pouze traktory zahraničních značek, v konfiguraci s automatickou převodovkou, protiblokovacím systémem brzd, tempomatem a dalšími možnostmi, které jsou důležité pro bezpečnost a jízdní komfort.

Bezpečnostním faktorem je i řadový řidičský personál (zvýšené riziko vždy představují posádky zapojené do smlouvy). Při přijímání jsou řidiči kontrolováni naší bezpečnostní službou, studována historie jejich přestupků a jsou prováděny psychologické testy. Lékařské prohlídky se provádějí před každým odletem letu.