Trendy evropského logistického trhu. O Transport Logistics 2019 v Mnichově

Každé dva roky se v Mnichově (Německo) koná jedna z největších logistických výstav v Evropě, na které se scházejí tisíce vystavovatelů z desítek zemí. V roce 2019 výstava zahrnovala deset hal a otevřenou plochu o celkové ploše 125 000 metrů čtverečních. Celkem výstavu navštívilo 64 tisíc návštěvníků ze 125 zemí světa.

O tom, jaké vlastnosti letos vystavovatelé zaznamenali, jakými změnami prošly staré trendy a zda existují nové trendy - náš rozhovor s ředitelem rozvoje TELS CARGO Vladimírem Karachunem.

Vladimíre, po výsledcích poslední mnichovské výstavy před dvěma lety jsme udělali velký rozhovor. Je možné porovnat současnou situaci s tehdejší. Navrhuji začít s tématem automatizace logistiky. Jak se tato sféra vyvíjí, co je zde dnes v popředí?

Jestliže se před dvěma lety mluvilo především o digitalizaci logistiky (vznik senzorů v dodavatelském řetězci, trackerů, specializovaných softwarových produktů atd.), tentokrát byla hlavním tématem diskuse umělá inteligence. Logistika je stále chytřejší a autonomnější.

Velké množství dat, která lze shromáždit od strojů, zařízení, řidičů, přepravců, dalších objektů a účastníků, umožňuje získat analytiku, která byla dříve nepřístupná. Tréninkové schopnosti umělé inteligence umožňují generovat výstupní řešení pro optimalizaci dodavatelského řetězce, zvýšení produktivity práce se zbožím ve skladech atd.

Druhým velkým trendem, který je spojen s tréninkem neuronových sítí v logistice, je dynamická tvorba cen. Díky umělé inteligenci je možné vytvářet sazby za přepravu zboží „za chodu“ a okamžitě upravovat dohody. AI vám umožňuje rychle zpracovat a zohlednit obrovské množství faktorů a na základě této analýzy vytvořit komerční nabídku.<

Z rozvíjejících se trendů lze také vyzdvihnout studii velkých hráčů o možnosti využití smart kontraktů v logistice. Například DHL má oddělení, které vyvíjí blockchainovou platformu s cílem nalákat tam střední a malé firmy. Za klíčové příležitosti je zde považováno zrychlení uzavírání smluv a vzájemného vypořádání mezi účastníky transakcí.

Velkým problémem na trhu logistických služeb byl a zůstává nedostatek kvalifikovaného personálu. Jaké rozhovory na toto téma proběhly a jaké kroky podnikají účastníci trhu k řešení tohoto problému?

Dominantním tématem programu HR konference na veletrhu byl nedostatek řidičů a kvalifikovaných zaměstnanců. Logistický průmysl chápe, že musí udělat něco pro to, aby povolání řidiče bylo atraktivnější, od platů a pracovních podmínek až po interakci na rampě.

Podle statistik Eurostatu je silniční nákladní doprava zdaleka hlavním způsobem přepravy zboží v EU a představuje více než 75 % celkové dopravy. Nedostatek řidičů se již stal hrozbou pro bezpečnost dodávek. Podle ředitele Messe München je v současnosti neobsazeno 21 % pracovních míst v odvětví nákladní dopravy.

Výzkum Spolkové asociace pro logistiku a recyklaci nákladní dopravy (BGL) ukázal, že nedostatek řidičů lze odstranit zlepšením image profese a zvýšením úrovně „ohodnocení“, tedy mezd. Současně musí průmyslové a obchodní společnosti zavést zlepšení v organizaci nakládky a vykládky - to je v jejich vlastním zájmu. Dnes zde problémy začínají „nepředvídatelně dlouhým čekáním“, nedostatkem řádných a bezpečných parkovacích míst a nepřijatelnými hygienickými podmínkami.

Pravděpodobně také očekávání rozvoje autonomní dopravy brzdí mladé lidi ve výběru povolání řidiče - hrozí v budoucnu získání povolání, které není příliš žádané?

Takový faktor je přítomen, ale jak uvedli účastníci konference, „autopilot nenahradil lidi v kokpitech letadel – nenahradí ty v kokpitech nákladních automobilů“. Nové technologie, autonomní řízení a umělá inteligence postupně promění pracovní profil řidiče ve funkci operátora vozidla. Řidiči kamionů nejen „točí volantem“, ale také doprovázejí zboží, které jim bylo svěřeno, jsou zodpovědní za jeho předání příjemci, jakož i za kvalitní upevnění a bezpečnou přepravu zboží.

IRU se také domnívá, že zvyšující se automatizace nepředstavuje hrozbu pro profesi řidiče: „Nákladní automobily však budou mít více asistenčních systémů pro řidiče, a proto se jejich úkoly změní. Tato profese by se mohla vyvinout v roli logistického manažera řízeného technologiemi, a proto se stát atraktivnější pro technicky zdatné profesionály.“

Kromě materiální a organizační složky při řešení tohoto problému hraje důležitou roli zvyšování povědomí veřejnosti o této situaci s cílem přilákat mladé lidi včetně dívek.

Logistické společnosti se již ve svých obchodních modelech snaží přizpůsobovat změnám na trhu práce s přihlédnutím k přáním zaměstnanců – zařadit pružnou pracovní dobu a individuální částečné úvazky, organizovat ergonomická pracoviště. Společnosti musí udělat více pro zvýšení své atraktivity jako zaměstnavatele. Úkolem podnikové kultury je dnes přehodnotit postoj, že logistika je „mužské“ odvětví. Přitahování, školení a zaměstnávání kvalifikovaných dívek jsou nové příležitosti.

Nyní je jasnější, proč EU tak vytrvale „zpřísňuje“ pravidla balíčku mobility, a to i přes protesty dopravců z východních zemí Unie.

BGL výslovně vítá všechny novinky v balíčku mobility, protože by měl pomoci přehodnotit myšlenku povolání řidiče jako obtížné mužské práce. Pozitivně byla hodnocena zejména pravidla o povinném pravidelném vracení kamionů do země registrace a řidičů jejich rodinám.

V letošním roce začala evropská média stále více sklouznout „varování“ před volným vstupem Číny na logistický trh EU. Někdy zaznívají názory v takovém duchu, že Čína svými investicemi údajně již „koupila“ celou Afriku a nyní uklízí i Evropu s odkazem na obrovské investice do evropských přístavů a ​​ochotu investovat do železniční infrastruktury Hedvábná stezka. Bylo na toto téma v Mnichově něco řečeno?

Iniciativa Hedvábná stezka je jasně viditelná v dopravní logistice a čínské společnosti neustále hledají partnery pro spolupráci v Evropě. Počet vystavovatelů z Číny se zdvojnásobil z 30 vystavovatelů v roce 2017 na letošních 64. Připojily se společnosti jako Sinotrans, China Railway Container Transport a Yuxinou Logistics. Čína se mezi předními vystavovateli výstavy posunula z 10. na 6. místo.

Objevilo se téma Brexitu?

Pro Evropskou unii je to bolestivé téma, proto jsme o tom mluvili. Mezi Calais a Doverem jezdí denně více než 11 000 kamionů, a pokud budou zavedeny hraniční kontroly, mohou vzniknout dopravní zácpy s prodlouženou čekací dobou.

Může být nutné provést dodatečnou inspekci 10,5 tisíce lodí ročně. To si vyžádá další stovky zaměstnanců, kteří budou provádět celní, veterinární a další kontroly.

Významná logistická společnost provedla simulační studii, aby zjistila, jaký dopad má Brexit na trajektové terminály v přístavu Rotterdam. Na základě výsledků této studie byla zorganizována nárazníková parkoviště pro kamiony. Všechna přijatá opatření však budou účinná pouze tehdy, budou-li všechny strany v dodavatelském řetězci úzce spolupracovat.

Kromě toho Spojené království investovalo do nového systému digitálních zpráv. Obchodní společnosti podnikající v této zemi zde budou muset svůj náklad zaregistrovat. To se dotkne asi 4200 společností.

Podle průzkumu Institutu ředitelů Britské obchodní asociace (IOD) mezi 1200 vedoucími pracovníky v lednu 2019 plánuje každá třetí britská společnost přesunout své podnikání do zahraničí.

Navzdory blížícímu se brexitu se však řada odborníků na logistiku cítí klidná. Podle nedávného průzkumu mezi 2 680 vystavovateli dopravní logistiky 38 % respondentů uvedlo, že jsou připraveni na všechny příležitosti, 50 % vystavovatelů se to přímo nedotkne a jen 12 % dotázaných se obává vážných nepříznivých dopadů tvrdého brexitu. Zejména malé a střední podniky jsou v tomto ohledu znepokojeny, protože to pro ně může znamenat citlivé náklady.